Er wordt steeds meer online verkocht in Nederland. In 2024 steeg de totale online omzet met 5,8% ten opzichte van 2023. December 2024 was een enorme uitschieter. De online omzet groeide met 12,5% vergeleken met december het jaar ervoor. Online verkopen heeft dus nog altijd groeipotentie en dit biedt zowel kansen als uitdagingen voor retailers. Hoe speel je hier als winkelier nu slim op in?
Online blijft groeien, maar de concurrentie ook
De cijfers liegen niet. Consumenten kopen steeds vaker online. Online verkopers die zich enkel en alleen richten op online verkopen (dus geen fysieke winkel hebben), zagen hun omzet afgelopen jaar zelfs met 9% stijgen. Voor fysieke winkels met een online verkoopkanaal was er een online omzet groei van gemiddeld 1,4%. Consumentenelektronica ging vooral erg goed in de online verkoop. Daar steeg de online omzet in de maand december met 20,5%.
De online omzet groeit, maar de concurrentie neemt ook toe. Dit is niet alleen de concurrentie tussen webshops onderling. Je hebt ook te maken met andere retailers en grote platformen zoals bol of Amazon.
De totale online omzet van € 36,5 miljard in 2024 laat zien dat je er bijna niet meer omheen kunt: online aanwezigheid is een must als je je winkel toekomstbestendig wilt maken. De vraag is: hoe zorg je ervoor dat jouw winkel hier optimaal van profiteert?
Kansen voor winkeliers: hoe blijf je relevant
Dat de online omzet groeit betekent niet dat fysieke winkels overbodig worden. Integendeel: consumenten verwachten dat ze zowel online als offline bij jou kunnen winkelen. We benoemen drie manieren hoe je hier als winkelier op kunt inspelen:
Verkopers met een fysieke winkel en online verkoopkanalen behalen gemiddeld betere resultaten. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je webshop en eventuele andere online verkoopkanalen goed aansluiten op jouw fysieke winkel. Hierbij kun je denken aan geautomatiseerd voorraadbeheer en een eenvoudig verzend- en retourbeleid.
Online marktplaatsen zoals bol spelen een steeds grotere rol in de retail sector. Wanneer je gebruikmaakt van slimme tools kun je eenvoudig verschillende prijzen instellen per verkoopkanaal. Zo kun je optimaal rekening houden met marges en met je concurrentie.
Handmatig je productaanbod bijhouden op meerdere online verkoopplatformen is zeer tijdrovend en daarnaast ook foutgevoelig. Met software kun je zo veel mogelijk van deze werkzaamheden voor je automatiseren.
Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?
Naar verwachting zal de groei van online omzet zich verder voortzetten. Daarnaast blijft naar verwachting ook de concurrentie groeien. Winkeliers die nu investeren in de juiste technologische ondersteuning hebben een voorsprong op de winkeliers die dit nog niet doen.
Wil je weten hoe je jouw winkel toekomstklaar maakt? Ontdek hoe Retail2Market je helpt om optimaal in te spelen op de kansen van 2025. We kunnen je dit heel goed laten zien aan de hand van een demo.